Zarządzanie stresem

Sytuacje stresujące są codziennością w życiu pracowników wszystkich branż i każdego szczebla. Bez względu na to, czy zadania związane są z bezpośrednią obsługą klienta, czy pracą fizyczną, zatrudniony z pewnością spotyka się z trudnymi dla niego sytuacjami. Wymagający kontrahent, deadline – to zaledwie początek góry zbudowanej ze złych emocji. Dlatego tak ważne jest umiejętne zarządzanie stresem. Szkolenie prowadzone przez profesjonalistów może uratować od przedwczesnego wypalenia zawodowego.

Jak stres wpływa na pracowników? Praca i życie prywatne

Na początku warto zdać sobie sprawę z faktu, że rezultaty wpływu stresu zawodowego mogą być różnorodne. Dla ułatwienia dzieli się je na trzy główne kategorie: dystres, czyli grupę złych emocji i główny temat naszych rozważań, eustres – reakcję na stres nazywaną pozytywną ze względu na mobilizowanie do dalszego działania oraz neustres, a więc tę całkowicie neutralną.

To, która z nich wystąpi w konkretnej sytuacji, uzależnione jest między innymi od charakteru oraz poziomu zagrożenia dotyczącego realizacji powierzonych zadań. Nie ulega jednak wątpliwości, iż szkolenie z radzenia sobie ze stresem może nauczyć cię nie tylko zamieniania dystresu w eustres lub neustres, ale wręcz maksymalnego zredukowania występowania jakiejkolwiek reakcji.

Dlaczego to takie istotne? Skutki stresu mogą bowiem w znacznym stopniu negatywnie wpłynąć na wydajność pracownika i jego samopoczucie. Są widoczne zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Wśród najczęstszych następstw stresu, w szczególności długotrwałego, wymienia się:

  • bezsenność,
  • rozkojarzenie,
  • drażliwość,
  • częstsze działanie pod wpływem emocji niż logicznego myślenia,
  • brak cierpliwości,
  • zwiększone ryzyko popełnienia błędu podczas wykonywania zadań,
  • depresja, nerwica,
  • problemy w związku,
  • wypalenie zawodowe,
  • a nawet problemy zdrowotne: zawał serca, kłopoty z ciśnieniem, migreny, nudności, zespół jelita drażliwego i wiele innych.

Stres odbija się więc na współpracownikach oraz domownikach, a także klientach, kontrahentach czy jakości pracy. To z kolei w sposób negatywny wpływa bezpośrednio na interesy przedsiębiorstwa.

Stres w biznesie – jak może wpłynąć na interesy firmy?

Jak wspomniano, złe samopoczucie pracownika spowodowane stresem zawodowym często mocno odbija się na jego wydajności. Mówimy w tym przypadku między innymi o takich skutkach dla organizacji:

  • spadek jakości produkowanych towarów lub oferowanych usług,
  • spowolnienie tempa pracy,
  • osłabienie i pogorszenie kontaktu z klientami oraz kontrahentami, w tym uleganie ich prowokacyjnemu zachowaniu,
  • zwiększenie liczby błędów, które mogą nieść dla firmy poważne skutki prawne lub finansowe – np. niestosowanie się do wytycznych dotyczących RODO czy uszkodzenie mienia lub osłabienie zdrowia klienta przez źle wykonaną usługę,
  • pogorszenie atmosfery wewnątrz organizacji, co negatywnie wpływ na morale,
  • wystąpienie mobbingu: rozładowywanie stresu na podwładnych,
  • wzrost liczby wypadków przy pracy,
  • zwiększenie liczby skarg oraz reklamacji od klientów,
  • osłabienie wizerunku firmy,
  • wyższa rotacja pracownicza.

Dlatego tak ważne jest, by w każdej organizacji regularnie odbywało się tematyczne szkolenie. Zarządzanie stresem oraz emocjami w sposób świadomy pozytywnie wpływa zarówno na samopoczucie osób zatrudnionych, jak i ich współpracowników, podwładnych czy przełożonych, a także ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Szkolenie „Zarządzanie stresem i emocjami” – co może Ci dać?

Jeden niezadowolony przeciążony stresem pracownik może więc niestety osłabić dobre imię firmy – szczególnie w dobie internetu i opinii wystawianych przez klientów w Google czy na social mediach. Dlatego tak istotne jest właściwe zarządzanie emocjami. Szkolenie z tego zakresu (np. https://www.academyofbusiness.pl/pl/szkolenia/zarzadzanie-stresem,236/ ) pomoże tobie i pozostałym zatrudnionym lepiej zrozumieć własne odczucia i poznać ćwiczenia zarządzania emocjami. Zaznajomienie się ze stresem to pierwszy krok do umiejętności zredukowania jego złych skutków.

Profesjonalne szkolenie nauczy was zapobiegać powstawaniu konfliktów zawodowych i dbania o własne samopoczucie psychiczne. Wraz ze współpracownikami lub podwładnymi dowiesz się, jak postępować w sytuacjach słabego lub silnego stresu oraz wówczas, gdy ten zdąży już w sposób negatywny zawładnąć waszymi emocjami. Bez wątpienia warto wprowadzić tego rodzaju warsztat rozwojowy do swojej firmy, powtarzając go średnio raz w roku – online lub na żywo.

Artykuł sponsorowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here