Przenośnik taśmowy to urządzenie, którego zadaniem jest przenoszenie ciężkich i często sypkich ładunków na niewielkie lub średnie odległości. Aby jednak to skomplikowane urządzenie odegrało swoją rolę, konieczne jest jego właściwe zaprojektowanie zgodnie ze specyfiką pracy tejże maszyny.
Jak zaprojektować przenośnik taśmowy?
Projektując i budując przenośniki taśmowe producent, powinien uwzględnić czynniki lokalne, które będą miały wpływ na sposób pracy urządzenia. Wbrew pozorom najważniejszą kwestią pozostaje dostosowanie przenośnika do obciążeń i do rodzaju transportowanego ładunku. Widać to zwłaszcza na przykładzie branży wydobywczej, gdzie urobek jest często zawilgocony, ciężki, a także wykazuje tendencję do zapychania elementów konstrukcyjnych przenośnika i przesypów.
Uwzględniając rodzaj przenoszonego ładunku, producent musi określić:
- stopień nachylenia (w górę lub dół) wynikający z różnicy poziomów pomiędzy początkiem a końcem przenośnika,
- liczbę przesypów, dzięki którym układ napędowy pojedynczego taśmociągu jest odciążony,
- dystans, na którym dany ładunek ma być transportowany.
Bezpieczeństwo to podstawa
Biorąc pod uwagę tak skomplikowaną konstrukcję rozwiązań, jakimi są przenośniki taśmowe producent musi też uwzględniać kwestię bezpieczeństwa. A to oznacza konieczność zabudowania rolek, zainstalowania lin odcinających dopływ zasilania, konieczność zabezpieczenia przekładni, krążków oraz napędów serwo i ewentualnych motoreduktorów, a także oznakowanie i ogrodzenie obciążników napinających taśmy (w starszych układach).
Kwestie bezpieczeństwa musi też uwzględnić (i ocenić) producent krążników, czyli elementów, po których przesuwa się taśma. Uproszczenie zasad konserwacji każdego z nich, doposażenie w specjalne smarownice, a także łatwość montażu to tylko kilka czynników, które trzeba sobie wziąć pod uwagę.
Położenie przenośnika i inne kwestie precyzujące
Konstrukcja przenośnika zależy również od lokalizacji, w której jego konstrukcja została umieszczona. Jeśli został on poprowadzony np. nad torami, to konieczne jest wprowadzenie rozwiązań umożliwiających bezpieczne użytkowanie torów. Mowa tu m.in. o:
- zastosowaniu przejść nad torami,
- odseparowaniu taśmociągu od ewentualnej sieci trakcyjnej,
- zastosowaniu osłon chroniących np. rozjazdy przed zasypaniem,
- zabezpieczenie personelu wykonującego obowiązki na torach szlakowych lub bocznicy.
Reasumując, zarówno producent krążników, jak i przenośników taśmowych musi zaprojektować je tak, aby zapewniały one maksymalną żywotność eksploatacji i jednocześnie zapobiegały ryzyku wypadków.