Przyszłościowe kompetencje

Pewne umiejętności warto rozwijać niezależnie od wykonywanego zawodu. Mowa m.in. o tzw. umiejętnościach „miękkich”, na które zwraca uwagę większość pracodawców. Umiejętności komunikacji, autoprezentacji, rozwiązywania problemów czy prowadzenia projektów są istotne w każdej branży. Można je rozwijać nie tylko na studiach, ale także na specjalistycznych kursach i szkoleniach.

Kluczowe kompetencje zawodowe: co pracodawcy cenią w pracownikach?

Praca na określonym stanowisku w danej branży wymaga zazwyczaj od pracownika wiedzy i umiejętności związanych bezpośrednio z tym obszarem. Każdy posiada też jednak umiejętności, które są istotne w pracy zawodowej niezależnie od wykonywanego zawodu. Nie wszyscy je jednak rozwijają – i jak się okazuje, często sporo na tym tracą.

Chodzi o umiejętności, dzięki którym praca jest efektywniejsza, obarczona mniejszą ilością błędów, a w dodatku – dzięki którym zyskuje nie tylko pojedyncza osoba, ale cały zespół. Takie umiejętności są nazywane „miękkimi”, ponieważ są związane z komunikacją, organizacją czy emocjami, a nie z konkretną dziedziną. Nikogo nie powinno zatem dziwić, że coraz więcej pracodawców zwraca uwagę na to, czy kandydat na dane stanowisko posiada przynajmniej część z tych umiejętności.

Nie wszyscy wiedzą jednak, w jaki sposób je rozwijać – zwłaszcza, jeśli mają już za sobą studia. W takiej sytuacji dobrym pomysłem może być udział w specjalistycznych kursach i szkoleniach.

Umiejętność rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji i negocjacji, czyli co powinien umieć menedżer

Osoby zarządzające zespołem, niezależnie od tego w jakiej branży pracują, powinny umieć podejmować trudne (i często niepopularne) decyzje, rozwiązywać problemy, które wystąpią podczas pracy nad danym projektem, a nawet – umieć negocjować, zwłaszcza, jeśli w zespole dojdzie do poważnego konfliktu.

Większość menedżerów rozwija jednak te umiejętności wyłącznie w pracy, nie wiedząc jednocześnie, czy postępują we właściwy sposób. Kierują się swoimi przypuszczeniami i wyobrażeniami na temat tego, jak powinien pracować zespół, nie zawsze jednak biorą pod uwagę preferencje jego członków oraz kontekst sytuacyjny. Dobrym pomysłem może być udział w szkoleniu prowadzonym przez praktyków i ekspertów w swoim fachu – kursy obejmujące rozwój tych umiejętności prowadzi m.in. Wyższa Szkoła Bankowa (pełna lista szkoleń znajduje się na stronie https://www.wsb.pl/studia-i-szkolenia/szkolenia-i-kursy/listing-szkolen). Co ważne, zajęcia w WSB są prowadzone w formie warsztatów – prowadzący stawiają na praktyczną naukę pożądanych umiejętności.

Rozwój zawodowy: przyda się umiejętność prowadzenia prezentacji, pracy w zespole i organizacji

W WSB można znaleźć też szkolenia, które mogą okazać się przydatne dla pozostałych pracowników – chodzi m.in. o kursy z zakresu organizacji własnej pracy czy prowadzenia prezentacji. Warto też pamiętać, że rozwój tych umiejętności może pomóc w znalezieniu nowej, bardziej satysfakcjonującej pracy lub zdobyciu awansu, co może być niezwykle istotne u schyłku epoki rynku pracownika.

Artykuł sponsorowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here