Sytuacje stresujące są codziennością w życiu pracowników wszystkich branż i każdego szczebla. Bez względu na to, czy zadania związane są z bezpośrednią obsługą klienta, czy pracą fizyczną, zatrudniony z pewnością spotyka się z trudnymi dla niego sytuacjami. Wymagający kontrahent, deadline – to zaledwie początek góry zbudowanej ze złych emocji. Dlatego tak ważne jest umiejętne zarządzanie stresem. Szkolenie prowadzone przez profesjonalistów może uratować od przedwczesnego wypalenia zawodowego.
Jak stres wpływa na pracowników? Praca i życie prywatne
Na początku warto zdać sobie sprawę z faktu, że rezultaty wpływu stresu zawodowego mogą być różnorodne. Dla ułatwienia dzieli się je na trzy główne kategorie: dystres, czyli grupę złych emocji i główny temat naszych rozważań, eustres – reakcję na stres nazywaną pozytywną ze względu na mobilizowanie do dalszego działania oraz neustres, a więc tę całkowicie neutralną.
To, która z nich wystąpi w konkretnej sytuacji, uzależnione jest między innymi od charakteru oraz poziomu zagrożenia dotyczącego realizacji powierzonych zadań. Nie ulega jednak wątpliwości, iż szkolenie z radzenia sobie ze stresem może nauczyć cię nie tylko zamieniania dystresu w eustres lub neustres, ale wręcz maksymalnego zredukowania występowania jakiejkolwiek reakcji.
Dlaczego to takie istotne? Skutki stresu mogą bowiem w znacznym stopniu negatywnie wpłynąć na wydajność pracownika i jego samopoczucie. Są widoczne zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Wśród najczęstszych następstw stresu, w szczególności długotrwałego, wymienia się:
- bezsenność,
- rozkojarzenie,
- drażliwość,
- częstsze działanie pod wpływem emocji niż logicznego myślenia,
- brak cierpliwości,
- zwiększone ryzyko popełnienia błędu podczas wykonywania zadań,
- depresja, nerwica,
- problemy w związku,
- wypalenie zawodowe,
- a nawet problemy zdrowotne: zawał serca, kłopoty z ciśnieniem, migreny, nudności, zespół jelita drażliwego i wiele innych.
Stres odbija się więc na współpracownikach oraz domownikach, a także klientach, kontrahentach czy jakości pracy. To z kolei w sposób negatywny wpływa bezpośrednio na interesy przedsiębiorstwa.
Stres w biznesie – jak może wpłynąć na interesy firmy?
Jak wspomniano, złe samopoczucie pracownika spowodowane stresem zawodowym często mocno odbija się na jego wydajności. Mówimy w tym przypadku między innymi o takich skutkach dla organizacji:
- spadek jakości produkowanych towarów lub oferowanych usług,
- spowolnienie tempa pracy,
- osłabienie i pogorszenie kontaktu z klientami oraz kontrahentami, w tym uleganie ich prowokacyjnemu zachowaniu,
- zwiększenie liczby błędów, które mogą nieść dla firmy poważne skutki prawne lub finansowe – np. niestosowanie się do wytycznych dotyczących RODO czy uszkodzenie mienia lub osłabienie zdrowia klienta przez źle wykonaną usługę,
- pogorszenie atmosfery wewnątrz organizacji, co negatywnie wpływ na morale,
- wystąpienie mobbingu: rozładowywanie stresu na podwładnych,
- wzrost liczby wypadków przy pracy,
- zwiększenie liczby skarg oraz reklamacji od klientów,
- osłabienie wizerunku firmy,
- wyższa rotacja pracownicza.
Dlatego tak ważne jest, by w każdej organizacji regularnie odbywało się tematyczne szkolenie. Zarządzanie stresem oraz emocjami w sposób świadomy pozytywnie wpływa zarówno na samopoczucie osób zatrudnionych, jak i ich współpracowników, podwładnych czy przełożonych, a także ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Szkolenie „Zarządzanie stresem i emocjami” – co może Ci dać?
Jeden niezadowolony przeciążony stresem pracownik może więc niestety osłabić dobre imię firmy – szczególnie w dobie internetu i opinii wystawianych przez klientów w Google czy na social mediach. Dlatego tak istotne jest właściwe zarządzanie emocjami. Szkolenie z tego zakresu (np. https://www.academyofbusiness.pl/pl/szkolenia/zarzadzanie-stresem,236/ ) pomoże tobie i pozostałym zatrudnionym lepiej zrozumieć własne odczucia i poznać ćwiczenia zarządzania emocjami. Zaznajomienie się ze stresem to pierwszy krok do umiejętności zredukowania jego złych skutków.
Profesjonalne szkolenie nauczy was zapobiegać powstawaniu konfliktów zawodowych i dbania o własne samopoczucie psychiczne. Wraz ze współpracownikami lub podwładnymi dowiesz się, jak postępować w sytuacjach słabego lub silnego stresu oraz wówczas, gdy ten zdąży już w sposób negatywny zawładnąć waszymi emocjami. Bez wątpienia warto wprowadzić tego rodzaju warsztat rozwojowy do swojej firmy, powtarzając go średnio raz w roku – online lub na żywo.
Artykuł sponsorowany.